Dünyanın en büyük dijital pazarlama ve reklamcılık sektör derneği Interactive Advertising Bureau (IAB)’nun Avrupa bölgesel kuruluşu IAB Europe, Madrid’de gerçekleşen Interact 2023 Konferansı’nda Avrupa Dijital ReklamYatırımları Raporunu açıkladı. Rapora göre, Avrupa Dijital Reklam Yatırımları 2022 yılında yüzde 9,8 artarak 86 milyar Euro ‘ya ulaştı. Yatırımların 2023 yılında yüzde 4,8 büyümeyle 90,1 milyar Euro’ya ulaşacağı öngörülüyor.
17 yıldır hazırlanan IAB Europe AdEx Benchmark Raporu ulusal pazarlar genelinde toplanan verilerle Avrupa’daki reklam yatırımlarını açıklıyor.
29 ülke arasında Türkiye reklam yatırımları büyüklüğüne göre ilk 10 pazar içinde yer alırken, yüzde 93,3 ile en fazla büyüyen ülke oldu. İngiltere, Almanya ve Fransa yatırımları toplamı Avrupa dijital reklam yatırımlarının yüzde 59’unu oluşturuyor.
Rapora göre Türkiye enflasyondan arındırılmış büyüme oranı ile de birinci sırada yer alıyor
Raporda, çalışmanın ilk kez yüksek enflasyon ortamında yapıldığı belirtilirken, buna rağmen 2022’de gerçekleştirilen 7,7 milyar Euro’luk büyümeye dikkat çekiliyor. Türkiye yüzde 12,2 enflasyondan arındırılmış büyüme oranı ile de Avrupa’da en fazla büyüyen ülke durumunda. Son 3 yılın bu rakamlarla büyüme oranına bakıldığında ise Türkiye’nin yüzde 41,5 ile ilk sırada yer aldığı, ortalamadan 4 kat daha fazla büyüdüğü görülüyor.
Raporu yorumlayan IAB Avrupa Baş Ekonomisti Daniel Knapp,”Markalar verimliliklerini artırmak için tüm işletmelerini dijitalleştiriyor ve aynı şekilde reklam bütçelerini de dijitale kaydırıyor. Dolayısıyla, Avrupa’da dijital reklamcılık değişken makro ortama rağmen güçlü bir büyüme kaydetti. Bu durum, ölçülebilirliği ve performansı nedeniyle dijitalin markalar için önemini gösteriyor,” dedi.
Ses ve video en güçlü büyümeyi kaydetti
2022 yılında tüm formatlar arasında en büyük büyüme yüzde 22,1’lik artışla 0,7 milyar Euro’ya ulaşan ses formatında görüldü. Video da yüzde 13,6’lık artışla 18,3 milyar Euro’luk format yatırımı değeriyle önemli bir büyüme yaşadı. Toplam yatırımların yüzde 50’sini oluşturan görüntülü reklamlar yüzde 9,5’lik bir artışla 40,1 milyar Euro’ya ulaşırken arama yüzde 10,7’lik bir artışla 37,4 milyar Euro’ya yükseldi.