Son yıllarda bitki bazlı eğilim niş olmaktan çıkıp ana akıma geçti ve dünya genelinde yaklaşık 2 tüketiciden 1’i artık bitki bazlı yiyecek ve içeceklerle[i]. ilgileniyor. Yeni araştırmalar, [ii]esnek tüketicilerin bitki bazlı gıda talebini artırdığını göstermektedir. Özellikle şeffaf etiketler, sürdürülebilirlik, sağlık ve gıda maceralarıyla ilgileniyorlar. Burada Olivier Chevalier, Senior Product Manager Functional Proteins at BENEO (Fonksiyonel Proteinler Kıdemli Ürün Müdürü), bitki bazlı talebin nasıl değiştiğini, üreticilerin ihtiyaç duyduğu gelişmiş tat ve doku profillerini ve fonksiyonel bileşenlerin çözümün bir parçası olduğunu tartışıyor.
Et ve süt ürünlerini azaltmak artık dünya çapında tüketici gündemlerinde yer alıyor. BENEO’nun en son bitki bazlı tüketici anketi,[iii] küresel olarak dört tüketiciden birinin artık kendilerini yarı vejetaryen olarak adlandırdığını ve dünya genelinde sadece %7’sinin kendilerini vegan, vejetaryen veya peskataryen[iv] olarak tanımladığını gösteriyor. Yarı vejetaryenler şu anda bitki bazlı ürün üreticileri için en önemli hedef grup olduğundan, bu eğilimden etkili bir şekilde yararlanmak için satın alımlarını neyin yönlendirdiğini bilmek önemlidir.
BENEO’nun araştırmasına göre[v], 10 kişiden neredeyse 6’sı artık et tüketimine dikkat ederken, 10 kişiden 3’ünden fazlası süt tüketimini sınırlamayı seçiyor. Kendilerini yarı vejetaryen olarak adlandıranlara gelince, yaklaşık yarısı et (% 45) ve süt ürünlerine (% 49) alternatifler satın alırken, neredeyse 3’te 1’i çikolata (% 32) gibi bitki bazlı tatlılar da satın alıyor. Bununla birlikte, yarı vejetaryen tüketiciler arasında daha fazla büyüme için yer var, üçte biri gelecekte süt ve et alternatifleri satın almakla ilgileniyor ve % 42’si tatlı alternatiflerini keşfetmek istiyor.
Tekrar satın alma, yarı vejetaryenler için itici güç
Bitki bazlı satın alma için temel motivasyonları ve beklentileri anlamak, hızla büyüyen bir pazarda ürün geliştirme ve başarı için hayati öneme sahiptir. BENEO’nun bitki bazlı anketine göre, tüketicilerin vücutlarına bakmalarına yardımcı olmak, diyetlerine çeşitlilik sağlamak ve ürünün tadı satın alma başarısını tekrarlamanın anahtarıdır.
BENEO’nun tüketici araştırması, farklı bitki bazlı kategoriler için tüketici beklentilerine ilişkin katma değerli bilgiler ortaya çıkardı. Et alternatifleri[vi] için yarı vejetaryen satın almanın en önemli itici güçleri, tüketicinin sağlıklı beslenmesine çeşitlilik getirmek ve vücutlarına bakmalarına yardımcı olmaktır. Hayvan sağlığı da güçlü bir motivasyon kaynağıdır. Benzer şekilde, üründe kullanılan bileşenlerin doğal kökenleri ve dengeli bir beslenmeyi desteklemesi gibi, vücutlarına özen gösteren süt ürünleri alternatifleri [vii]satın alan yarı vejetaryenler için kilit bir faktördür. Son olarak, bitki bazlı fırın ürünleri ve tatlı[viii] satın almak isteyen yarı vejetaryenler için, en önemli itici güçler, kullanılan bileşenlerin doğal olması, tüketicilerin vücutlarına bakmalarına yardımcı olmaları ve diyetlerine çeşitlilik getirmeleridir. Şaşırtıcı olmayan bir şekilde, tüm kategoriler için, bitki bazlı alternatifin tadı da satın almayı tekrarlamak için önemli bir itici güçtür.
Tercih edilen beslenme beyanları
Önemli olan sadece doğru etiket mesajı vermek değildir. Yarı vejetaryen tüketiciler ayrıca üreticilerin bitki bazlı beslenmeleri için doğru formatta daha fazla heyecan ve macera sunmalarını istiyor. Örneğin, yarı vejetaryenlerin yarısı en son gıda trendlerine ayak uydurmak istiyor ve Avrupalı tüketicilerin neredeyse yarısı et ve bitki bazlı proteinleri birleştiren hibrit formatlı ürünlerle ilgileniyor[ix]. Bitki bazlı süt alternatifleriyle ilgilenenler için, süt ürünlerinin tadı ve dokusunu eşleştirmek çok önemlidir[x] ve bitki bazlı çikolatalar için yarı vejetaryen tüketiciler, satın aldıkları markaların yüksek kaliteli, güvenilir malzemelerle duyuları heyecanlandırmasını ve harekete geçirmesini istiyor[xi].
Duygusal engelleri aşmak
Yarı vejetaryenlerin önemli bir satın alma teşviki olan lezzetle birlikte, üreticilerin et, süt ve çikolatada alternatif ürün geliştirmeleri için temiz, nötr bir tada sahip yüksek kaliteli malzemeleri seçmeleri gerekiyor. Geçmişte, bitki proteinlerinin tadı, çekicilikleri üzerinde sınırlayıcı bir etkiye sahipti. Bununla birlikte, yeni ürün geliştirme konusundaki artan çabalar sayesinde,
BENEO gibi şirketler, hem tat hem de yapı açısından nötr bir tada ve diğer teknik faydalara sahip yüksek kaliteli bitki proteinleri geliştirdiler. Örneğin, BENEO’nun BeneoPro W-Tex dokulu buğday proteini yelpazesi, bitki bazlı burgerler, köfteler, sosisler veya tavuk dilimleri gibi etsiz sulu ürünler geliştirmeye olanak tanır. Ayrıca BENEO’nun özel pirinç bileşenleri, süt ürünleri, fırıncılık ve çikolata alternatiflerinde ideal temiz etiketli tekstüre edici bileşenlerdir. Ağızda yumuşak, pürüzsüz bir his ile dengeli ve kremsi yapılar oluştururlar.
[i] BENEO Global Bitki Bazlı Anket 2021 – Insites Consulting, Temmuz 2021’de İspanya, Fransa, Almanya, Polonya, İngiltere, ABD, Brezilya, Avustralya, Çin ve Rusya’da çevrimiçi bir nicel anket gerçekleştirdi: 1000 tüketici / ülke = toplamda 11.990 tüketici. [% 48’i bitki bazlı beslenmeye olan ilgide 7 veya daha fazla puan verir N = 11990]
[ii] BENEO Küresel Bitki Bazlı Anket 2021
[iii]BENEO Küresel Bitki Bazlı Anket 2021
[iv] BENEO Küresel Bitki Bazlı Anket 2021 (Filtre: Yarı Vejetaryenler (N = 2905))
[v] BENEO Küresel Bitki Bazlı Anket 2021
[vi] BENEO Küresel Bitki Bazlı Anket 2021 (Filtre: Et ve Balık Tüketicileri ve Yarı Vejetaryenler)
[vii] BENEO Küresel Bitki Bazlı Anket 2021 (Filtre: Global süt ürünleri tüketicileri ve Yarı Vejetaryen)
[viii] BENEO Global Plant-Based Survey 2021 (Filter: Yarı Vejetaryen Fırın ve Tatlı Tüketicileri)
[ix] BENEO Küresel Bitki Bazlı Anket 2021 (Filtre: Et ve Balık Tüketicileri)
[x] BENEO Küresel Bitki Bazlı Anket 2021
[xi] BENEO Küresel Bitki Bazlı Anket 2021