Başka Bir Tarım Mümkün derken, tam olarak neyi değiştirdik ve değiştiriyoruz. Biz İzmir’de tarımı değiştirmek için, basit gibi görünen iki büyük adım attık. Birincisi, atalık tohumları ve yerli hayvan ırklarını desteklemek. İkincisi, küçük üreticiyi desteklemek. Dünya nüfusunu atalık tohumlar ve küçük üreticinin besleyemeyeceği yönünde çok yaygın bir görüş olduğunu biliyorum. Bu nedenle, üstte bahsettiğim iki değişimin tam olarak neyi ifade ettiğinin farkındayım. Biz İzmir’de gördük ki, atalık tohumlarla ve küçük üreticilerimizle şehirlerdeki nüfusu pekâlâ doyurabiliriz. Üstelik şimdikinden daha iyi, daha adil ve daha temiz bir gıda üretim zinciri kurabiliriz.
Bu değişimi gerçekleştirmek için iki konuda kamunun düzenleyici olması gerekiyor. Planlama ve örgütlenme. Yani nerede, hangi ürünün ve ne kadar süre ile ekileceğinin bilimsel olarak planlanması. Tarım teknolojilerinin doğru şekilde ve yerde kullanılması. İkinci olarak, küçük üretici kooperatiflerinin ve birliklerinin desteklenmesi. Tarladan sofraya tüm satış zincirini yönetebilmeleri için, küçük üreticiye destek verilmesi. Tarımı, ülkemizin ekonomisine ve istihdama yeniden en büyük katkı sağlayan sektörlerden biri haline getirmek mümkün.
Yaygınlaşan, kitleselleşen yoksulluğu bitirmek mümkün. Kısacası, başka bir tarım mümkün!
Başka Bir Tarım Mümkün vizyonumuz ve altı ayaklı İzmir Tarımı stratejimiz işte bu “mümkünü” ortaya koyuyor. İzmir Tarımı ile kuraklık ve yoksullukla aynı anda mücadele ediyoruz. Ülkemize bu yanlışlardan çıkışın örneğini sunuyoruz. 2-11 Eylül 2022’de dünyanın en önemli gastronomi fuarlarından birini, TerraMadre’yi İzmir’e taşıyoruz. Bu fuar, Türkiye’nin tüm küçük üreticilerine dünya gıda ticaretinin kapılarını açacak. Haziran 2021’de İzmir, dünyanın ilk CittaSlow Metropol pilot kenti unvanını kazandı. Ortak aklın birlikteliğiyle ortaya konulan proje sadece kentin fiziksel yapısına değil, gıda üretimi başta olmak üzere İzmir’in hayatına dokunacak uzun bir yolculuk ve en nihayetinde; tarımın doğduğu bu topraklarda, tarımın yok edilmesine karşı İzmir’den çok güçlü bir ses yükseltiyoruz. Yerli ve millîliğin; sözde değil, özde olduğunu haykırıyoruz.
Yeme alışkanlıklarımız değişiyor
Küreselleşmeyle birlikte dünyanın dört bir yanına yayılan fastfood yeme alışkanlığı, hem insan sağlığını hem de çevreyi ciddi bir şekilde tehdit ediyor. Dünyanın dört bir yanındaki ormanlar yok edilerek tek tip ürün yetiştiren çiftlikler açılıyor. Gıdanın sürdürülebilirliği ve güvenliği de bu olumsuzluklardan etkileniyor. Bu karanlık tabloya alternatif oluşturan hareketlerin en önemlilerinden birisi de SlowFood (Yavaş Gıda). Bugün 160 ülkede aktif olarak varlık gösteren SlowFood; iyi, temiz ve adil gıda için sürdürülebilir projeler geliştirmek için çalışıyor. SlowFood, yerel kültürün bir parçası olan, taze, çevreyi ve insan sağlığını tehlikeye atmadan üretim sağlayıp tüketiciler için ulaşılabilir fiyatlar sağlayan bir yeme alışkanlığını tanımlar. Biz de bu hareketin bir parçası olmak için 2019 yılında SlowFood yetkilileri ile görüştük. Her yıl İtalya’da düzenlenen ve dünyanın en büyük gıda fuarına dönüşen TerraMadre’nin Akdeniz ve Anadolu ayağının 2022’de İzmir’de yapılmasına hak kazandık. “Başka Bir Tarım Mümkün” anlayışı ile yıllardır yerel ürün ve üreticiyi koruyabilmek adına verdiğimiz mücadeleyi TerraMadre Anadolu İzmir 2022 ile farklı bir boyuta taşımış olacağız.
İzmir’deki küçük üreticilerin kaderi değişecek
TerraMadre Fuarı’na ise sadece İzmir değil, tüm Türkiye ve Akdeniz’den küçük üreticiler katılacak. Anadolu mutfağının ve tarım ürünlerinin tüm örneklerinin buluşacağı fuarda bugüne kadar ürettiğini pazarlamakta zorlanan üreticiler, yerel ürünlerini tüm dünyaya aracısız olarak tanıtacak. Fuarda Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerinden gelen gastronomik ürünler buluşacak.
Sağlıklı gıdaya erişim ve tarım konusunda çok sayıda panel ve çalıştay yapılacak. TerraMadre Anadolu İzmir 2022’nin uluslararası tanıtımını ise, Türkiye’nin ilk sanal fuar platformu olan digitializmir’de gerçekleştirdik. Sınırların kalkmasıyla birlikte kentler ön plana çıkmaya başlayacak ve İzmir bu konudaki pazarlama payını artırarak çıtayı yükseltiyor.
Dirençli bir kent için dirençli tarım politikaları
Dirençli bir kent yaratmanın en önemli ayaklarından biri olan dirençli tarımı, İzmir Tarımı ile inşa edeceğiz. “Başka Bir Tarım Mümkün” diyerek, İzmir tarımını İzmir’den başlayıp tüm Türkiye’de yeni ve farklı bir tarım ekonomisi inşa edeceğiz. “İzmir Tarımı”, tarımda dışa bağımlılığımızı sonlandırmak için geliştirdiğimiz, İzmir’den doğan yepyeni bir vizyondur. “İzmir Tarımını Türkiye’de bugüne kadar uygulanan tarım politikasından ayıran iki temel fark; ‘kuraklıkla’ ve ‘yoksullukla’ mücadele odağıdır. İzmir Tarımı sayesinde tarımsal su kullanımını yüzde 50 azaltarak içme suyumuzu koruyoruz. Tarımsal ürünlerin markalaşmasını ve pazarlamasını destekleyerek katma değerini büyütüyoruz. İhracat potansiyeli yüksek, nitelikli tarım ürünlerini teşvik ederek Türkiye ekonomisine katkı koyuyoruz. Köylümüzün, çiftçimizin doğduğu yerde doyabilmesinin önünü açıyoruz. Toprağı, suyu ve tohumu en dengeli şekilde kullanarak iklim kriziyle mücadele ediyoruz. Yerli tohumları ve hayvan ırklarını yaygınlaştırarak bu toprakların binlerce yıllık kadim tarımına sahip çıkıyoruz. Şehirlerimizde yaşayan milyonlarca insanın sağlıklı, güvenilir ve ekonomik gıdaya erişmesinin önünü açıyoruz. Toprakları koruyan, bereketini artıran ve kentlileri sağlıklı gıdayla buluşturan İzmir Tarımı’nı hızla uygulamak için İzmir’in tüm tarım paydaşlarıyla tek yürek olduk. Kuraklığa ve yoksulluğa karşı İzmir Tarımı ile başlattığımız mücadelenin, bir bütün olarak ülkemize ilham vermesini diliyorum.”
Cittaslow ile geleceğin şehirlerini inşa edeceğiz
İzmir’i “Cittaslow Metropol” unvanına kavuşturma hedefimizin başarıya ulaştığı müjdesini de vermek isterim. İzmir, Cittaslow 2021 Genel Kurulu’nda dünyanın ilk Cittaslow Metropol pilot kenti ilan edildi. Cittaslow Metropol sadece kentin fiziksel yapısını değiştirmeyi değil, topluma da dokunmayı içeren uzun bir yolculuk. Bir metropolü küçültme veya geçmişe dönme projesi değil, tersine Cittaslow Metropol’ün geleceğin şehirlerini inşa etme projesidir. Yoksulluğu değil, refahı büyütür. Cittaslow Metropol, dünyanın umutlu şehirlerinin simgesidir. İzmir, umudun şehridir. Bu umudu çoğaltabilmek için her zaman olduğu gibi en çok İzmirlilere, İzmir’in hür vicdanlı halkına güveniyorum. Cittaslow Metropol modelinin “Toplum”, “Kentsel direnç”, “Herkes için Gıda”, “İyi Yönetişim”, “Hareketlilik” ve “Cittaslow Mahalleleri” olmak üzere 6 ana teması var. Bu temalar altında çeşitli kriterler belirlendi. Bu kriterler kapsamında İzmir’de bir yıl süresince projeler geliştirilecek ve uygulanacak. Cittaslow felsefesi endüstriyel üretim yerine küçük yerel üreticilerin kümelendiği, geleneksel ürünlerin teşvik edildiği ve pazarlandığı bir sistemi benimsiyor. Bu, küresel bir mücadeledir.
Yeşil Mutabakat
Tarımsal üretim sırasında aşırı su ve çok fazla kimyasal kullanılmasının sadece Türkiye’nin değil, tüm dünyanın sorunu. Dolayısıyla şu anda dünyanın tarım ve gıda pazarında, İzmir’deki gibi hem doğaya saygılı hem de insan sağlığını koruyan bu stratejik ürünlere talep giderek artıyor. Hepimizin bildiği gibi ‘Yeşil Mutabakat’ tam olarak bu amaç için tasarlanmış. Dolayısıyla bundan elde ettiğimiz avantajla İzmir tarım ürünlerini sadece iç piyasaya değil ihracata da ‘Yeşil Mutabakat’ kurallarına uygun olarak üretiyoruz.
Adil tarımda İzmir örneği
Dünyada her 8 kişiden biri giderek daha aç hale geliyor. Adil tarım ise sürdürülebilir ve adil koşullarda üretim yapmak anlamına geliyor. Adil tarım vizyonu aynı zamanda küçük üreticilerin sesini yükseltmesini sağlıyor. İzmir, Türkiye’nin ilk Adil Ticaret Şehridir. Küçük üretici doğduğu yerde doymazsa ne yoksullukla ne de kuraklıkla mücadele edebiliriz. Dünyada milyonlarca insan güvenli gıdaya ulaşamıyor. Ancak bu bir kader değil, bunu değiştirmek mümkün. Doğayla uyum içinde üretmenin ve güvenilir gıdaya ulaşmanın anahtarı küçük çiftçilerin örgütlenmesidir. Bunun yolu da kooperatifçilikten geçer. Kooperatifler yoksullukla mücadelede önemli bir araçtır. İzmir Tarımı ile bu konuda dev adımlar atıyoruz. Bu başlığı üretim ve tüketim olarak ikiye ayırdık. Bir yandan gıda üretimini artırırken, diğer yandan İzmirlilerin iyi ve yerel gıdaya erişimi için pek çok yenilikçi uygulama yürütüyoruz. Atalık tohumların korunması ve kullanılması, küçük üreticilerin desteklenmesi, tarım okulları ve mahalle bostanları bunlardan bazıları. Öte yandan üretici pazarları, Halkın Bakkalları ve kooperatifler aracılığıyla sağlıklı gıda ürünlerini İzmirlilere doğrudan ulaştırıyoruz.
Bir belediye başkanının asli sorumluluğunun görev yaptığı kenti korumak ve onu iyileştirerek geleceğe taşımak olduğunu düşünüyorum. Dolayısıyla bizler hem bir koruyucu, hem de bir elçiyiz. Görevimiz bize bırakılan mirası korumak ve onu gelecek nesillere üzerine bir şeyler koyarak taşımak. Geldiğimiz noktada ise sorunları tespit ediyor, ortak akılla çözümler sunuyoruz.
OLIVTECH İZMİR 10. Zeytin, Zeytinyağı, Süt Ürünleri, Şarap ve Teknolojileri Fuarı
- Tarih: 26-29 Mayıs 2022
- Düzenleyen: İZFAŞ
- İlgili Sektör: Zeytin, Zeytinyağı, Şarap ve Üretim Teknolojileri, Süt Ürünleri, Fermente Ürünler, Ambalaj
- Yapılma Amacı: Sektör temsilcisi ve sektörün ürünlerini aynı platformda değerlendirme imkânı yakalaması, yeni ürün ve hizmetlerin tanıtılması, yeni iş bağlantılarının kurulması amacıyla yapılmaktadır. Küçük üreticiler markalaşma yolunda desteklenmekte olup ihracat yapması için ilgili alıcılar fuara davet edilmektedir.
- Sektörün İzmir’deki yeri ve konumu: Ürün gruplarının ağırlıklı olarak Ege Bölgesi’nde üretilmektedir.
- İçerik: Zeytin, Zeytinyağı Üreticileri, Süt, Süt Ürünleri üreticileri, Fermente Ürün Üreticileri, Fidan, Tohum, Gübre Üreticileri, Şişe, Kasa, Bidon, Ambalaj Üreticileri, Üretim Teknolojileri, Saklama Üniteleri Üretici ve Satıcıları, Gıda Analiz Laboratuvarları, Şarap Üreticileri
- Katılımcı Beklentisi: 100 katılımcı beklenmektedir.
- Ziyaretçi Beklentisi:000 ziyaretçi beklenmektedir.
- Son gerçekleşen fuar ziyaretçi Sayısı:16.185
- Hedef Ziyaretçi Profili: İthalatçılar & İhracatçılar, Toptancılar, Market, Restoran ve Otel Zincirleri, Zeytin & Zeytinyağı Üreticileri, Süt & Süt Ürünleri Üreticileri, Şarap Üreticileri, Fermente Ürün Üreticileri, Makine Üreticileri, Distribütörler
- Hedef Ülke ve Bölgeler: İspanya, İtalya, ABD, Orta Doğu ve Kuzey Afrika, İran, Japonya
- 2022 Yılı öngörülen ziyaretçi sayısı: 000
- EKOLOJİ İzmir Fuarı
- Tarih: 26-29 Mayıs 2022
- Düzenleyen: İZFAŞ
- İlgili Sektör: Organik sertifikalı ürünler ve sektör paydaşları
- Yapılma Amacı: Sertifikalı organik ürünlerin üretiminde ve ihracatında bölgesel-sektörel avantajları kullanılarak İzmir’i Organiğin Başkentine dönüştürmek hedefi ile ekolojik yaşamın tanıtılmasına, yayılmasına, sevdirilmesine ve bu konu ile ilgili bulunan bilimsel araştırmaları, çalışmaları teşvik ederek sektörün gelişmesine katkı sağlanması ve ekolojik ürünler için iç pazar oluşturulması amaçlanmıştır. Organik sertifikalı üretim yapan ihracatçı firmaları ve küçük üreticileri ve kontrol ve sertifikasyon kuruluşlarını yurt içi ve yurt dışı profesyonel alıcılarla organik platformda bir araya getirmek ve aynı zamanda halkı organik pazarla buluşturup bilinçlendirmektir.
- Sektörün İzmir’deki yeri ve konumu: İlk yerli ve yabancı kontrol sertifikasyon şirketleri, ofislerini İzmir’de açtı. İlk organik sektör sivil toplum kuruluşu ETO, İzmir’de kuruldu. T.C. Ticaret Bakanlığı bünyesinde olan Türkiye İhracatçı Birlikleri, Ege İhracatçı Birliğini Türkiye’de organik ürünlerle ilgili koordinatör birlik olarak atadı. Bu alanda ilk araştırmalar ve bilimsel çalışmalar Ege Üniversitesi’nde başladı.
- İçerik: Organik Gıda, Organik Tekstil, Organik Kişisel Bakım ve Temizlik Ürünleri, Organik Tarımsal Girdi (Gübre, Tohum, Pestisit, Tuzak), Makine, Kontrol ve Sertifikasyon Kuruluşu Katılımcı Beklentisi: 50 katılımcı beklenmektedir.
- Ziyaretçi Beklentisi:000 ziyaretçi beklenmektedir.
- Son gerçekleşen fuar ziyaretçi Sayısı:013
- Hedef Ziyaretçi Profili: Perakendeciler, Toptancılar, Organik Mağazalar, Çiftçiler, İhracatçı ve İthalatçılar, Tekstil ve DiğerDoğal Ürün İmalatçıları, Organik Üreticiler, Dernekler, Resmi Kuruluşlar, Kamu Kuruluşları, Sağlıklı ve Organik Gıda Satışı yapan marketler
- Hedef Ülke ve Bölgeler: İngiltere, Almanya, Hollanda, Fransa, İtalya, Kanada, İspanya, Belçika, Avustralya, İsveç
- 2022 Yılı öngörülen ziyaretçi sayısı: 000
TERRA MADRE ANADOLU İZMİR 2022 FUARI
- Tarih: 2-11 Eylül 2022
- Düzenleyen: İZFAŞ
- İlgili Sektör: SlowFood, Gıda, Tarım
- Yapılma Amacı: Dünyada gelişen SlowFood akımı ile ülkemizde ve özellikle İzmir ve hinterlandında çevre dostu, sürdürülebilir tarım, gıda üretimi ve gıda tüketim sistemlerini desteklemektir. Bu akımın ülkemizde geliştirilmesi için İzmir’in merkez ve örnek olması amaçlanmaktadır.
- Sektörün İzmir’deki yeri ve konumu: Biyo-çeşitliliğin korunması gözetilerek uygulanan ekolojik ve sürdürülebilir tarım yönetimi ve sahip olduğu geniş gastronomik zenginliği ile İzmir önemli bir konuma sahiptir.
- İçerik:SlowFood misyonu ve kriterlerine uygun olarak, küçük üreticiler tarafından üretilmiş ürünlerin, zeytin, buğday, üzüm, peynir, süt ve süt ürünleri grupları ile, tarihi gastronomik zenginliklerinde sunularak tanıtımının yapılmasıdır.
- Katılımcı Beklentisi: İzmir Enternasyonal Fuarı ile birlikte düzenlenecektir.
- Ziyaretçi Beklentisi: İzmir Enternasyonal Fuarı ile birlikte düzenlenecektir.
- Hedef Ziyaretçi Profili: Restaurantlar, gastronomik ürün üreticileri, gastronomi uzmanları, seyahat acentaları, ulusal ve uluslararası etkinlik ajansları, kalkınma ajansları, belediyeler, gurme marketler, sokak lezzetleri, oteller, gıda toptancısı ve perakendeci kuruluşları, gıda pazarlama şirketleri, aşçılar, ithalatçılar ve ihracatçılar, gurme catering firmaları, pasta, tatlı, fırıncılık ve nitelikli yemek fabrikaları, Gıda firmaları yöneticileri, gıda, kimya, ziraat mühendisleri
- Hedef Bölgeler: Avrupa, Asya, Amerika, Afrika
- 2022 Yılı öngörülen Ziyaretçi Sayısı: 000.000+