Merkezi İstanbul’da bulunan Kervan Gıda’nın Amerika, İngiltere, Almanya ve Rusya’da satış şirketleri var. Sektörde 36 yılı dolduran Kervan, daha çok sağlıklı, inovatif ve lezzetli yumuşak şekerleriyle tanınıyor. Şirket genel müdürü Burhan Başar, özel bir röportajda Food & Ingredients Turkey dergisinin sorduğu yıllık değerlendirme ile ilgili soruları cevapladı.
2020’yi nasıl bir tablo ile kapattınız?
2020’de yaşanan pandemi ile birlikte hepimizin rutinlerinin belirli bir ölçüde değiştiğinden söz edebiliriz. Bu iklimin içerisinde Türkiye’deki en yüksek yumuşak şeker üretim kapasitesine sahip Kervan Gıda ailesi olarak, çalışmalarımızı büyük bir özveri ile sürdürmeye devam ettik. Uzun süredir planlı bir şekilde hazırlandığımız halka arzımızı da başarıyla gerçekleştirdik. Halkımızın ve yatırımcılarımız teveccühü ile rekor sayılabilecek bir talep toplama dönemi geçirdik. Yaklaşık 270 bin yatırımcımızın Kervan Gıda’ya olan bu güveni bizi daha da hırslandırdı. Sadece yurt içinden değil yurt dışından da büyük ilgi gördük. Norveç Varlık Fonu, uzun bir aradan sonra ülkemizdeki ilk halka arz yatırımını gerçekleştirdi. İhracatımızın toplam ciromuz içindeki payı dokuzuncu ayın sonu itibariyle yüzde 58,6 oldu. 9 aylık toplam ihracatımız ise dolar bazında 61 Milyon, TL bazında 409 Milyon oldu. 2020 yılı Eylül ayı sonu itibarıyla 9 aylık toplam satışımız 697 milyon TL olarak gerçekleşti. 9 aylık verilerimize göre yüzde 37,6 büyüme gerçekleştirdik. 2020’de hedeflerimizin de üzerinde bir büyüme gerçekleştirdiğimizi söyleyebilirim.
Aşı uygulamalarının gündemde olduğu bu dönemde 2021’den beklentileriniz nelerdir?
Öncelikle dünya çapında büyük bir özveri ile çalışan sağlık çalışanlarının üstün emekleriyle, aşı uygulamalarının başarıya ulaşacağına ve 2021’de salgın tehdidinden kurtulacağımıza inanıyorum. Bu sebeple de önümüzdeki yıldan çok umutluyum. Kervan Gıda ailesi olarak yumuşak şekerin en çok tüketildiği ülkelerde; Amerika, İngiltere, Almanya ve Rusya’da satış şirketlerimiz bulunuyor. 85 ülkeye ihracat yapıyoruz. Yüksek lezzet ve kalite standartları gözetilerek Covid hijyen üretim sertifikasına sahip fabrikalarımızda üretilen ürünlerimizi, her gün 2 milyonu aşkın kişiye ulaştırıyoruz. Hedefleri net bir kurumuz. Üretimi artırma odaklı girişimlerimize devam ediyoruz ve 2021’de de yatırımlarımızı sürdüreceğiz. Geçtiğimiz günlerde 5. Licorice hattımızı devreye aldık, yatırım süreci devam eden 5. Jelly hattımızı da 2021 yılı Şubat ayında devreye alarak yüzde 90’ın üzerinde kullanım oranıyla üretim yapılmasını planlıyoruz. Yeni hatların Kervan Gıda’nın yıllık konsolide cirosuna yaklaşık 31,5 milyon USD katkı yapacağını öngörüyoruz. Ayrıca Akhisar’daki 16.000 m2 kapalı alana sahip, yumuşak şeker üretimi yaptığımız fabrikamızın yanındaki 7.000 m2 kapalı alanlı fabrika binası ve arsasının satın alımını gerçekleştirdik. Akhisar bölgesinin sağladığı düşük operasyonel maliyet ve teşvik avantajları dolayısıyla ilerleyen dönemde yurt içi yatırımlarının tamamını Akhisar bölgesinde gerçekleştirmeyi planlıyoruz. Bölgesel avantajlar sayesinde üretim ağırlığının Akhisar’a kaymasının FAVÖK marjlarımızı da olumlu yönde etkileyeceğini düşünüyoruz.
Eklemek istedikleriniz nelerdir?
Kervan Gıda ailesi olarak hedefimiz, ilk günden bu yana tüketicilerimizi yüksek kalitede ürünlerle buluşturmaktır. Hali hazırda dünyada en çok çeşit üreten yumuşak şeker firmasıyız. Yurt dışında 2013 yılından beri yatırımlar yapıyoruz. İlk yatırımımız ABD’de gerçekleşti. Satış ofisi olarak kurduğumuz Kervan USA ile ABD pazarında önemli bir başarı elde ettik. 2016 yılında hali hazırda ikinci büyük pazarımız olan İngiltere’de, Kervan UK ile faaliyetlerimize başladık. Bu adımımızla Avrupa’daki ilk iştirakimizi kurmuş olduk. Kervan UK’nin elde ettiği başarının ardından 2016 yılında İngiliz markası Dexters’ı satın alarak bu bölgedeki gücümüzü perçinledik. Akabinde 2018 yılında Almanya’da bir ortaklık gerçekleştirdik. 2019 yılı itibariyle de Rusya’da Kervan RS ofisimizi kurarak yatırımlarımızı devam ettirdik. Globalde ciro olarak sekizinci sıradayız ve her yıl sıralamada yukarı çıkıyoruz. Orta vadeli hedefimiz ilk beşe girmek. Önümüzdeki dönemde de yurt dışında yatırım yapmaya devam edeceğiz. Bebeto markamızla da Türkiye’de pazar liderliğine yükselmeyi hedefliyoruz.